Great ocean road, grampians, adelaide en outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Wendy Schelvis - WaarBenJij.nu Great ocean road, grampians, adelaide en outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Wendy Schelvis - WaarBenJij.nu

Great ocean road, grampians, adelaide en outback

Blijf op de hoogte en volg Wendy

20 Mei 2014 | Australië, Alice Springs

Ik weet niet wat het is, maar iedere keer als ik weer ga reizen lijkt het wel of ik om 5:00 uur m'n bed uit moet. Laatste dingetjes weer gepakt, ontbeten en daarna bracht ome Siem me naar het treinstation van Dandenong. 7:10 aangekomen op Flinderstreet in Melbourne, rennen voor de tourbus van 7:15 die uiteindelijk pas om 7:45 kwam. De groep was groter dan de laatste keer, 24 mensen. We begonnen met een introductierondje, hier kwam ik erachter dat er nog 4 andere nederlandse meiden van mijn leeftijd in de groep zaten. We begonnen bij het bord waar de start van de great ocean road was, daarna door naar Kennet River, koala's in het wil gespot en kleurrijke vogels gevoerd. Verder naar Apollo Bay, waar de zon helemaal doorbrak. Heerlijk!
Eindelijk kwamen we aan bij de lange verwacht "twelve aposteles". Kon bijna niet geloven dat ik het nu met m'n eigen ogen kon zien. Laatste stop voor de eerste dag was "Londen Bridge", waar we aankwamen toen de zon onderging. Nog snel even een groepsfoto gemaakt. Vanaf hier was het nog 5 uur rijden naar ons hostel in de Grampians. Onderweg een stop van een uur om wat te eten. Het laatste stuk van de weg waren er veel kangoeroes op de weg. Die beesten zijn echt gek, die steken gewoon vlak voor de auto de weg over, alsof het een soort spelletje is. Hoe voorzichtig onze gids ook reed, hij kon het niet voorkomen er eentje aan te rijden. Half slapend konden we voelen hoe we over dat arme beestje heenreden. Iedereen, vooral onze gids, was ontdaan. Om 22:30 uur kwamen we eindelijk aan bij onze bungalow. We hadden een Nederlandse kamer gemaakt. Snel gedouched, nog wat gepraat en gelachen en daarna snel slapen.
De tweede dag was minder leuk dan verwacht. Om 5:00 uur ging de wekker weer voor het ontbijt. Daarna nog wat rondgelopen met de kangoeroes buiten, waarna we vertrokken voor een wandeling in de Grampians. We maakten een wandeling van drie uur, het was een mooie wandeling, alleen het uitzicht vond ik een beetje tegenvallen. Onze gids was van plan hier een korte wandeling te maken, maar een aantal van de groep wouden graag de lange wandeling maken, waardoor we waarschijnlijk geen tijd meer over hielden voor een andere wandeling. Zo reden we na de wandeling door naar Horsam. Hier werd de groep die doorging naar Adelaide op de bus gezet. Het vinden van het busstation was voor onze gids nog best lastig. De busreis naar Adelaide duurde 5,5 uur. 19:30 kwamen we aan, waarna ik nog opzoek moest naar mijn hostel. Gelukkig heb ik navigatie op m'n telefoon. Om 20:25 uur lag ik in bed, 20:30 sliep ik.
Nadeel: als je vroeg naar bed gaat, wordt je ook weer vroeg wakker. om 7:45 zat ik aan het ontbijt. Om 10:00 uur uitgechecked en Adelaide gaan verkennen. Eerst naar de botanic gardens gelopen, uurtje rondgelopen. Daarna langs de universiteit, kunstgallerij, parlementsgebouw naar de centrale markt. In de kerk even een kaarsje aangestoken voor papa, waarna ik huilend in de kerk zat, niet zo'n goed idee dus. Toch maar weer naar buiten en even lekker in het zonnetje gezeten. Voordat ik naar de bus ging nog even kopje thee met een plakje keek. Op het busstation werd ik omgeroepen. Ik had er even niet bij stil gestaan dat ik me moest inchecken. Toen alles geregeld was begon de 20,5 uur durende busreis naar Alice Springs.
Gelukkig wel wat kunnen slapen in de bus. Toch blij dat we er om 14:30 eindelijk waren. Opgewacht door iemand van de "Rock Tour" reisorganisatie, we moesten ons melden, er werden wat administratieve zaken gedaan, waarna we naar ons hostel werden gereden. Boodschappen gedaan, gegeten, gedouched, spullen ingepakt voor de tour en optijd naar bed.
Om 4:45 uur ging de wekker, om 5:10 uur was er ontbijt en om 5:30 uur werd de eerste groep omgeroepen waar ik in zat. Koffer in de trailer en een plekje bij het raam gezocht, zodat ik nog wat kon slapen. 3 uur gereden voor de eerste stop, plaspauze en mogelijkheid om wat eten en drinken te kopen. Hier begon de ellende met de vele vliegen al! Overdag zitten ze overal, in je mond, ogen, oren, neus. Bleh! Helemaal niks! Daarna was het nog eens 2,5 uur naar "Kings Kanyon". Vlak voordat we aankwamen werd er lunch uitgedeeld. We begonnen onze 3 uur durende wandeling. Het was er prachtig! Veel foto's gemaakt. Iedere 100 meter was er wel een geweldig uitzicht of een mooi gevormd gesteente. Alles was zo oranje/rood! Trap naar beneden naar een beekje en trap weer omhoog. Het was erg warm. We waren verplicht om 3 liter water mee te nemen, vanwege uitdrogingsgevaar. Na de wandeling hout gesprokkeld voor het kampvuur. Bij het "bushcamp" aan gekomen werden we in twee groepen verdeeld. De ene groep zorgde voor het maken van het kampvuur, de andere groep hielp met koken. Daarna werden de "swags" uitgedeeld, onze "bedden" voor de komende en volgende nacht. We vormden een cirkel om het kampvuur en zo zaten we te wachten op het avondeten. Dit duurde erg lang, pas om 21:30 uur was het eindelijk klaar. Snel wat gegeten en klaargemaakt voor bed. Erg donker het enige licht wat er was was het kampvuur en je zaklamp. Douches en toiletten waren er niet. Wat een ervaring weer. Met m'n slaapzak, in de swag, om het kampvuur, onder de sterren. Wauw!
Om 5 uur wakker geroepen. Verrassend goed geslapen. Ontbijten met zaklampen, want het was nog steeds donker (en koud!). Al vroeg kwamen we aan bij "Kata Tjuta" waar we de volgende drie uur durende wandeling begonnen. We liepen door de "Kata Tjuta". We liepen naar twee uitzichtpunten. De eerste was niet zo bijzonder, maar de tweede was wel erg mooi. Hier namen we dan ook een groepsfoto. Na de wandeling reden we naar de campingplaats van de tweede nacht. Hier was de mogelijkheid (eindelijk) een douche te nemen en daarna was er lunch. Zelf wraps maken. Na de lunch reden we naar het "Aboriginal Culture Centre" waar we leerden over hoe de aboriginals leven en hun leefgebied. Daarna reden we naar "Ayers Rock" voor een kleine wandeling. We reden door naar een speciale plek, waar we ons opmaakten voor de zonsondergang in Uluru. Als je veel foto's maakt kun je uiteindelijk in de foto's zien dat de rots van kleur veranderd. Van licht rood, naar felrood. Gedurende de zonsondergang werd er door onze gids gekookt. Nadat de zon onderging reden we terug naar de campingplaats waar we ons opmaakten voor de nacht.
's Ochtends om 5:30 uur weer wakker geroepen. Alles weer ingepakt, swags opgerold en de bus in. Nog in pyama, ontbijten tijdens de zonsopkomst in Uluru. Vandaag stond er nog een 2 uur durende wandeling rond "Ayers Rock" op het programma. Daarna nog een korte plaspauze, een aantal mensen afgezet bij het vliegveld van "Ayers Rock", waarna we ons opmaakten voor de 6 uur durende busreis terug naar Alice Springs. We stopten voor lunch op dezelfde plek als waar we op de heenweg stopten. Weer zelf wraps gemaakt en uitkijken dat je geen vliegen zat te eten. Anderhalf uur later kwamen we aan op een kamelen boerderij, waar we de mogelijkheid hadden op tegen betaling op een kameel te rijden. $7,- dollar voor 2 minuten vond ik niet echt de moeite. Wel veel foto's gemaakt. Om 17:30 uur kwamen we aan bij ons hostel. De gids had voor 20:00 uur een tafel gereserveerd bij "The Rock Bar" voor een afsluitend dinner. Na het eten nog wat nagezeten, erg gezellig. Om 23:00 uur eindelijk in bed, erge vermoeiende week achter de rug.
Onrustig geslapen, bedden kraakten en om 7:30 uur was ik er klaar mee. Van uitslapen zou er vandaag toch niks komen. De weg naar het vliegveld werd van af 9:00 uur afgesloten, dus iedereen die een vlucht had voor 13:00 uur moest met de shuttle van 8:15 uur mee. Zo zaten we, gelukkig met een grote gedeelte van mijn tourgroep, 3 uur lang te wachten op het vliegveld. Ik had een stoel in de nooduitgang rij dus ik moest als eerste aanboord, waar ons de instructies werden verteld in het geval van een ongeluk. Een vlucht van 2 uur en 15 minuten bracht me weer terug in Melbourne. Waar tante Alie en ome Siem me weer kwamen ophalen en mee terug namen naar Pakenham.
Afgelopen dagen erg moe en onrustig slapen. Deze laatste reis heeft veel inpact gehad denk ik. Gelukkig kan ik hier nog een paar dagen uitrusten voordat ik me opmaak voor de lange reis terug naar huis.
Donderdagavond neem ik de trein naar Sydney, waar ik vrijdag nog de Harbor Bridge ga beklimmen en daarna om 18:00 uur met de trein richting het vliegveld ga. 14,5 uur naar Dubai, 2,5 uur overstappen in Dubai en daarna nog 7 uur naar Amsterdam. Lange reis, maar ik kijk er erg naaruit om iedereen weer te zien.

Tot zaterdag!
Heel veel liefs en knuffels!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wendy

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1129
Totaal aantal bezoekers 3863

Voorgaande reizen:

17 Februari 2014 - 23 Mei 2014

Down under

Landen bezocht: